fredag 4 mars 2011

Borttappade kristaller i örat

så länge de hänger på utsidan och ramnar ner/loss, så är det ingen större fara... men när man "tappar" bort dom i innerörat så blir du rejält sjuk, du har drabbats av kristallsjuka eller så kan du ha fått ett virus på balansnerven... Vilket som är vilket, har jag ff inte fått någon klarhet i, men du blir rejält åksjuk av båda... det känns som man går på en båt i högsjö eller är utfull med helekopterfylla, allt går runt, runt alt. vaggar...rör du för fort på huvudet, hamnar du i värsta rallyfilmen... Båda är ett tillstånd som så småningom går över men det kan ta ett tag om det vill sig illa... Vissa har blivit hjälpta av åksjuketabletter...

Nåja, i tisdags när jag vaknade kunde jag inte ta mig upp från sängen det bara snurrade... till slut kom jag dock upp och tog mig genom sovrumsdörröppningen men stöp i öppningen mellan TV-rum och kök trots att det är dubbelt så bred, men den manövern krävde en sväng samtidigt... Jobbigt!! Men det som var Jobbigare att jag skulle vara på besiktningen kl 8.00 och detta var kl 06.45... En slagen hjälte fick till slut ringa Husse och bekänna att färgen inte var den bästa denna dag... Han fick tyvärr pallra sig hem och ta bilen och åka ner och besikta den själv...

Rådgivningen på sjukhuset var mitt nästa samtal... ujujuj snacka om att bli uppskrämd... ska jag skicka en ambulans, du måste komma ner direkt...

Jag förhalade det till att ringa direkt när VC öppnade... vilket jag gjorde och jag fick förvånansvärt en tid väldigt snabbt... Så det var bara att ringa på skjuts.
Illamåendet var på vippen att ta över hela tiden, så min nya handväska fick bli en 10 liters hink, men den blev jag av med direkt på vårdcentralen... och där blev den kvar...jag hann bara till luckan och betala sedan gick allt i flygande fläng... det kom en sköterska, det kom en till och sedan en distriktsköterska, (vilken dessutom stack sönder mig så nu har jag ett gigantiskt blåmärke på handloven) de surrade som bin runt mig, det var minst en inne i rummet hela tiden... skjutsen fick åka hem utan mig

För därifrån blev det ambulans upp till sjukhuset. Och vilken tur att jag fått en dunderåksjukesupp innan den resan, för det gick fort!! Väl uppe på sjukhuset blev det dock tvärnit, jag fick ligga ute i korridoren en bra stund innan jag fick ett rum sedan kom det två sköterskor och tog både ekg och blodtryck och säkert 10 rör blod samtidigt.... Därefter tog det ca 4 tim innan jag fick träffa doktorn... Och vid det laget hade jag en rejäl träsmak i backen kan jag lova...
 Doktorn kom in frågade och gick, det tog en halvtimme sedan kom han in igen med ett pillimariskt leende..

Nu skulle jag bli försökskanin sa han och började att snurra och vippa på mig... för att fösöka få dessa förrymda kristaller att återta sin vanliga plats...

Det blev dock bättre så något måste ha varit bra med dessa rörelser... Men det bästa var väl ändå att jag blev hemskickad... Dock med orden: Du har väl en massa gamla filmer som du tänkt se igen, det är en bra tid nu! 

Gogglade  när jag kom hem och de brukar rekommendera 2-3 dagars sängläge, dock inte på den sidan som yrseln uppträder.... Vilket naturligtvis är på den sidan jag nästan jämt sover på, grrrr

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Men usch, det lät riktigt otäckt det där! :-(
Är det så himla bråttom när sånt händer?
Vad kan hända OM man nu inte skulle hinna till akuten el nåt tro?

Hoppas de dära kristallerna har hamnat där de ska nu.
Så vila nu och kolla på de där filmerna som du inte hann för 3 år sen, annars har jag en bunt!

Stora kramen till dig.

therese sa...

Tackar vännen! Nä så bråttom är det väl inte för kristallsjukan direkt men vissa sympon kan tyda på annat bla stroke... och DÅ är det bra att vara snabb typ.. Bra att veta till någon annan gång, var det finns filmer...