tisdag 12 januari 2010

Hur gör alla andra samojedägare tro?!?!


Något som HAnny PAnny inte gillar och därför naturligtvis inte heller jag, är att kammas...
( läs ständig brottning) Duscha går hur bra som helst men att kammas... huga vilket gör att det blir ju så sällan som möjligt, vilket, ja jag vet!! gör i sin tur gör att det blir ännu värre...




Men i bland så måste man, tyvärr... Dessutom så passade vi på att göra sånt som inte heller står på topplistan hos mitt hjärta, som klippa klor och tassar...när man lixs ska bli ovänner så...


Det värsta är inte brottningen... utan efteråt... det tar ju banne mej lika lång tid att sanera kläderna, så min fråga till ev läsare, som har fått lyckan att få bli med samojed.... Hur f-n gör ni rena kläderna efter kamming eller kammas ni naken? Tro mej, det har farit igenom min hjärna, men vill man ha besök så ska man kamma Samojed, som löser mängder av hår, det slår aldig fel när man sitter med hår upp till öronen nog komer det alltid någon...



Och hur kul är det att kliva upp och koka kaffe och se ut så här...











I alla fall så har nog HAnny minskat med ca en stl, hennes kära Reflexväst är nästan för stor nu...







3 kommentarer:

Ancan sa...

Oh my goooood :)
jag ska ALDRIG mera klaga på mina små ,tunnhåriga(tydligen ) små vovvars päls....

Där försvann samojed som en av de eventuella raserna i framtiden :)
Jag får njuta av bilderna på din istället - då slipper jga ju pälsen...

therese sa...

Fick detta svar via mailen... från HAnnys kennelmammma, Hon har 3 st härlig samojeder, så hom borde veta:

Man sätter på sig kläder som inte suger åt sig så mycket,typ prasselbyxor...sen borstar man klart hunden,tar kardan med dom korta,täta stråna och borstar av sig själv med...slänger kläderna i tvätten och torlktumlar sedan!Hundhåren borta:)
Grattis till HannyPanny på din 3årsdag önskar din mamma,brorsan och moster....vår matte med familj grattar också såklart:)

Hoppas allt är bra med er:)
Kram från oss alla

therese sa...

Detta svar fick jag via facebook, från en tjej som verkar ha en riktig gospelle till samojed:

haha´Sorry Tessan, men hundhåret.. ja du, jag har speciella kläder för detta^^
Gååår ju att få bort iofs även om det är en uppgift som sträcker sig in på nästa badning =) Jag har en sådan där kostymnisserulle som jag drar över med men Först fönar jag bort det värsta,sedan drar, sen blöter händerna och rullar håret, sen rullen. Badhanddukarna är dock for all eternity oräddningsbara=/
Och ja´ självklart så ska det komma någon och knacka på dörren eller ringa och ha något väldigt viktigt på hjärtat (läs- du måste komma och hjälpa mig omedelbums!) Inte nog med att man själv är full i väldigt kärvänligt vägra lämna kläderna hår, så är hunden (iaf så ges det intrycket) krymt, och inte alls riktigt sitt forma ståtliga jag. Och som toppen på gräddberget så (för det är ju verkligen det de ser ut som) så är hela hushållet inklätt in denna vita fagra päls, golv som väggar och tak! har omvandlats till något riktigt ombonat- inte dyrt att skaffa heltäckningsmatta iaf=/ Nu måste man efter att först ha badat,fönat borstat klippt mm i ca 2,5 timme MINST! (Akilles har en sjukt massiv pälsstyrka) så måste man sätta igång och städa, vill i sin tur tar bra massa tid det också, jaga tussar med damsugaren som dessutom tar till flykten och flyr virvlade runt i horder i luften..Men ack så gla´a de små fröna blir =) Något luftigare skulle jag tro* Önskar mig själv lycka till inför badet imorgon, och dig detsamma (något sent jag vet ) men inför nästa kamp då ;)