måndag 12 december 2011

Fredagskvällen i snökaoset

Tillbringades till stor del efter byvägen, plumsades i snö och en hel del putning av bilar hit och dit.


Jag förstod att det skulle bli tufft att komma hem eftersom det snöade blötsnö som kom vågrätt eftersom det blåste samtidigt, väldig kraftigt och det var redan i stan... jag hann inte sopa av bilen runt om för det var pottätt där jag började... så jag var bara och handlade det viktigaste för att fort komma i väg hemåt och det var tydligen redan försent för vår byväg var redan översnöad.
Husse åkte i mot mig för att jag skulle kunna köra i hans bakspår, för att ha den minsta chans att komma fram, hans bil är något högre än min lilla golf, men det gick ju bara ca 100  meter förrens jag fastnade första gången... Det är ju inte så lätt att köra när hjulen inte når ner till backen liksom..

 Då bytte vi så jag fick köra Husse bil och köra först...  då gick det lite lättare, men lite här och var, så satte jag mig fast ändå, så det är ju tur att Husse är så tjurigoch relativt lugn i humöret.. han lyckades gång på gång, få loss bilen så det gick att fortsätta...

 Men tillslut så tog turen slut eller den snöade väl över helt enkelt....Vi fastnade ordentligt, först så fastnade jag med Husses bil, sedan fastnade golfen.. men då hade vi ju ialla fall hunnit ca mitt på hållet, på byvägen, men då var det så mycket snö i vägen att styrde vi snön framför oss, den välde över extralyserna upp på huven...

Kan ju tala om att Svevia inte stod högt i kurs just ...men de lovade att skicka plogtraktorn så fort som möjligt.. OCH tillslut kom den, vid det laget hade vi lyckats få golfen lite på sidan, genom att Putta den lite och sedan köra fram och tillbaka och trampa snön tills vi fick en liten ficka vid sidan av vägen....

Men fortfarande så stod ju Husses bil ankrad mitt på byvägen, så han fick börja med att dra lös den, sedan åkte vi karavan efter plogtraktorn tills vi kunde svänga av på våran väg... Jag åkte ca 15.30 från stan, i vanlig fall tar det ca 35-40 min att åka hem... jag var hemma och innanför dörren kl 19.40!!! OCh då visade det sig att vi var dessutom utan ström så det var bara att ta fam elverket, rigga alla kablar och förgrenare samt göra upp eld i vedspisen...
Kort därefer så la även mobilmasten av... Och jag kunde inte låta bli att tacka vederbörande ansvarig för att vi fick komma hem innan mobilerna la av. För det har inte varit speciellt kul att sitta fast i snön, mitt ute i skogen utan att kunna meddela sig...

Inga kommentarer: