måndag 12 december 2011

Lördagens jobb

28 cm snödjup på byvägen
min första lördag, blev inställd... pga oplogad väg... jag som sett fram mot... jaja kanske inte sett framemot... men gillade tanken på få helgob:t rakt ner i lönebeskedet...

Vi vaknade och Husse, som som vanligt sovit som en stock, studsade upp... En annan som vaknat stup i kvarten hela natten, och oroat mig för att inte ta mig på jobbet var dock lite segare med att få benen över sängkanten... Och det var väl vad jag hann med innan Husse var tillbaka och sa åt mig att det var lika bra att jag fortsatte sova, för inte hade någon plogbil/traktor varit i farten nå alldeles nyligt... så någon stadstur kunde jag glömma i nuläget... 

Så det var bara att vänta in Bemaningens öppnade för att ringa in och förklara läget... (Tur att det fasta telefonnätet fortfarande fungerade just då... det nätet havererade ju också men inte förräns på lördagseftermiddagen)

Men någon vilodag blev det ju knappast tal om, om jag nu hade trott det... Med strömmen fortfarande borta och snö överallt så var det bara att sätta igång vedspisen och skotta fram portdörren för att komma åt att fylla på vedpåsarna... Sedan blev vi tvungen att skotta av altantaket så att snön som var på hustaket hade någonstans att ta vägen... Och Husse var väl igång i stortsett hela dagen med sin traktor och skottade än åt den ene och åt den andre..Jag tog mig på förmiddagen en tur ospårat till fots till våra grannar en bit uppför vägen... Puh det var jobbigt, och det har jag någ aldrig orkat i fjol ska jag säga...

Men grannanna mådde bra, trots att de inte någon förbindelse med omvärlden

På kvällen var vi tvungna att införskaffa mera bränsle åt den stackars traktorn som jobbat på hela dagen så vi for ner till staden och passade på att imundiga oss själva på en av stadens
 pizzerior. Där inne var kön lång, och idel kändisar de flesta var dessutom där pga strömlösheten... så vi fick en trevlig stund medan vi åt vår mat.

Inga kommentarer: