onsdag 15 september 2010

Ett Datastyrt knä kanske...

Idag var min första dag på ortopedverkstan, på praktik... tänk vad mycket nytt som de kommit på sedan jag gick utblidningen... för sisådär 100år sedan, kändes som det iaf när jag kom dit... Mycket kändes hemtamt fast på distans liksom, gipsar och gipsavgjutningar och dåligt rengjorda bänkar, plastrummet som ser ut som ett bombnedslag, en varm ugn och lindor.. utsugar och fläktar som brummar och lever om.

men mycket är nytt, vet ni att man kan nuförtiden få datastyrda knän på proteserna, de är snordyra, men det finns...som känner av när man går sakta, springer eller går i trappor och kan själv öka och minska motståndet på tillbakasvingen....HELT OTROLIGT!!! eller den smarta uppfinningen att man kan från en genomskinlig plast stryka på olika mösterpapper, liknande gnuggisar, vilken brukaren själv väljer ut, allt från serieteckningar till nallar och planeter... och VIPS så har man en möstrad plast till korsetter och ståskal... ÖMAJSING ALLTSÅ!!

Jag har iofs inte gjort så mycket idag utan mest gått runt och tittat, fast jag fick faktiskt vara med när vid en gipsavgjutning av en ung tjejs fötter, hon ar överrörlig och  lider dessutom av extrem benskörhet, dvs det räcker att man tar i henne fel för att hon ska gå av, alltså får väldigt lätt frakturer... hon sitter i permobil men ska få specialskenor/inlägg för att lättare kunna stå på fötterna...

Inga kommentarer: