lördag 15 oktober 2011

BildKavalkad


Nää, "Ullabella feeling"
Nää, liiiite för stora för att vara bekväma
   .
En klockren favorit, blev det 1:a paret





Jag var äntligen till optikern i går.. efter ha haft huvudvärk i mer eller mindre i 100år, nää kanske liiiite överdrivet, men HUR LÄNGE SOM HELST, typ... Det är ju inte direkt gratis det här med glasögon och dessutom har jag inte gett upp det här med linserna... trots mina grava brytningsfel, torra och lättirriterade ögon, men något måste ju har hänt på den fronten på 10 år?!

Nää, inte en gång till..
Nää, kände mig som Hedvig's Uggla
Detta blir mitt 2:a par, med söta fjärilar







Att man dessutom får bannor av optikern när man kom dit gjorde det ju inte bättre direkt... Mina ögon är JÄTTE överansträngda, dels genom att ha gått med FÖR starka styrkor och fel bryting på glasen.. Jag skulle nog ha redan bytt för ca 2-3år sedan, typ..  Det var jättesvårt att kolla på bokstäverna eftersom mina ögon hela tiden ställde om skärpan.. Men det blev fastslaget att jag fått bättre syn men brytingfelet ökat markant på ett öga.. 

Sedan var det det här med linserna, när jag väl fick in dem i ögonen så förundrades jag än en gång över skillnaden, mellan glasögon vs linser... vilken vidvinkel och vilka skarpa kanter.. nu blev det ju ännu mer skillnad eftersom mina gamla glasögon var så dåliga, men det går nog inte att föreställa sig om man inte sett det själv... Jag liknar det med att teckna konturer med en trubbig blyertspenna kontra en nyvässad...
Linserna jag fick, var såna månadslinser som man ska kunna sova i... men är de också för särskilt torra och känsliga ögon... Nackdelen är väl att bryningfelen gör dem tjockare så de både känns mer när de sitter på plus är lite otympligare att hantera...  
Hon, Optikern, tyckte att jag skulle använda dem så mycket som möjligt innan återbesöket om två veckor dels för att vila ögonen och dels för att kolla om de känns rätt... Men hon hade inte riktigt rätt styrka på ett öga eftersom det rör sig om så starka styrkor men det är ändå närmare det optimala än på de gamla glasögonen...

mitt akutinköp på ica efter optikerbesöket
Glad i hågen gick jag ut från optikern i linserna och njöt av solen mot ansiktet tills jag satt i bilen och kom på att alla min glasögon är nymera sådana med styrkeglas och solen var skarp, och lyste rakt in i ögonen... blev ett panikinköp på Kvantum när jag ändå var och handlade.

Inga kommentarer: