lördag 16 oktober 2010

1: a Snö'n

för ordningens skull så lägger jag väl ut dessa bilder här också... I torsdags kom ju 1:a snön... kanske inte så ovanligt så här i oktober, men det var väl mängden som gjorde det så överraskande, ca 5 cm hade vi väl som mest.

Trots att det gått ut en Klass1varning, så blev nog många tagna på sängen, Det var nog mer än en, som struntat att skifta om till vinterdäck, iaf om man ska se till avåkningarna...



Jag ska väl iofs inte kasta sten i glashus, jag hade ju inte tappat upp resevvatten trots att vi lätt tappar stömmen när vädergudarna är på detta humöret.

Vilket vi också gjorde vid 9.30-snåret, när Husse kom hem vid 18.30 hade den inte kommit tillbaka så det var bara att rigga upp Elverket och dra kablar och sladdar kors och tvärs i hela huset... Kylspåpet och teven måste ju ha sitt..

..Att sedan strömmen passade på att komma tillbaka när väl alla kablar och sladdar var kopplade och köttsoppan stod på vedspisen och kokade för fullt, är ju bara att knapra i sig och gå vidare...



Jag hade ínte heller vintrat upp eller städat undan så väl heller märkte jag när jag kom ut.

Leksaker låg kvar på sandhögen, leksaksbackar och matstolar och Husses träskor stod översnöade på altanen... iofs allt på altanen var översnöat så det var ju bara att ta sopen i vacker hand och börja från ett håll...
                                                                          men en som blev glad var HAnny Panny, hon for och skuttade, hoppade och flög som en nyutsläppt kalv på grönbete... Tänk om man hade den energin! 


All min ork, var trots allt hemma med en dunder huvudvärk, och sprägande bihålor, gick åt till att släpa in en massa ved, och konka in vatten...
 
Vattenpumpen behöver nämligen också ström.
 
 
 
Nu har det mesta töat bort men redan i morgon ska det komma mera och senare i veckan ser det ut att komma  upp till 2 dm... och hyfsat med blåst så vi får väl se fram mot ännu en strömlös dag...

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Sköna bilder :-)

Kramen!

therese sa...

Tack, lätt med bilder när man har motiven runt sig hela tiden...