torsdag 14 maj 2009

Blodbrödsbak

Igår var det dags för det tredje träffen med bakugnen.

Det kändes lite stressigt genom att vi skulle hinna med så mycket på samma kväll, dagens utmaning var nämligen 2 olika degar.
Först ut, var det en vanlig tunnbröddeg med havregryn. Det var en bra och stark deg. och kavlingen kom igång bra, det gick dessutom relativt fort, vi fick i hop 7 kakor var, innan degen var slut i bunken.
Efter fikat var det sedan äntligen dags för...taadaaa.. blodbrödet.


Jag älskar blodbröd med vitsås, fläsk och lingonsylt.
Blodbrödsdegen, vad jag kom i håg från att varit med en gång förut... brukar vara förfärligt kletig...typ ända upp till armbågarna... Så var dock inte denna deg, men som det blivande proffs som jag är, (lite självskryt) så gick det hela galant, det var bara en kaka som vägrade lämna bakfjaelen när den skulle skjutas in i ugnen.
Lugn!!! DEN gick att rädda och DET blir blodbröd till middag på lördag... Mums

2 kommentarer:

zaq sa...

Åh, så gott, min favoriträtt sedan "barnsben", -dagens ungars spagetti-m-köttfärsås-ketchup" kan dra långt åt... Blobrö vinner med hästlåängder!

Undrar om man kan lukta sig till vars du bor ;-) när det är dags att käka alltså *fniss*

Anonymous sa...

Nu är det min tur att bli avundsjuk. vad är väl en rabarberpaj mot blodbröd, fläsk och vitsås. Snålvattne rinn!!!!!
Kram från mamma